شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۷ فروردین ۱۴, چهارشنبه

روستای "کسراسف" فراهان تفرش


‏روستای کسرآصف‏روستای کسراسف روستای که درفاصله کوتاهی با روستا های فردقان , گورچان و چوگان قرار دارد در تاریخ قم نیز از این روستا نام برده شده است ولی اشتبا هی آنرا کسر آصف می نویسند ودر عین حال آنرا به غلط آصف کوتاه قدو یا کمی و پایینی آ صف که لغتی عربی است معنا میکنند. در حالی که در کتاب مذکور قید کردیده است که: قباد پادشاه ساسانی همه سرزمین خود را از بلخ تا مداین بررسی کرد و فقط 13 نقطه از نظرخوش آب و هوایی یافت ولی جایی خوش آب و هوا تر و نسیم آن لذیز تر از قرمیسن تاعقبه همدان(کوزدرقدیم و فراهان فعلی) نیافت ودر این خاصه عمارتی برای خود بنا کرد که گرد بر گرد او هزار کروم (باغ به هم پیوسته انگورو) باغ بود . در جایی دیگر نیز قید شده که از تل ماستر خوش آب و هوا تر نیافت و به همین خاطر برای خود عمارتی خاصه در آنجا بنا کرد .
کلماتی همانند چو گان گور چان و تخت رستم که در نزدیکی ماستر یا واشقان امروزی هستند دقیقا تداعی گر بازی همانند چوگان که در همین روستا انجام میگرفت هستند و گورچان یا گور چال به محل شکار گور خر که مورد توجه شا هان ساسانی نیز بود اشاره دارد .
واما کسر اسف که از 6 سال قبل در جستجوی یافتن معنای آن بوده ام . کسرا لقب شا هان ساسانی است مثل کسرا انو شیروان ولی معنای آسف را تا کنون نیافته ام نه در فرهنگ لغت ونه در گویش مردم و هنوز هم در جستجوی آنم .ولی بی تردید این روستا مورد توجه پادشا هان ساسانی بوده است.
بدون تردید روستای فردقان که مقر اصلی آتشکده آذر گشسب بوده و جزء سه آتشکده اولیه زرتشتیان و همردیف آتشکده های فارس و نیشابور بوده که احتمالادر زمان زرتشت بنا شده است که بعد ها بخاطر اهمیت ارومیه و در یا چه چیچست به آنجا انتقال داده شد ولی مجددا در زمان قباد اهمیت خود را بدست آورد.و بنا به دستور مزدک همه آتشکده ها خراب و خاموش شد الا سه آتشکده اولین که یکی از آنها همین آتشکده فردقان باشد .
در کسراسف هم به احتمال زیاد معبدی بنام آنا هیتا ( ناهید) موجود بوده است که در این منطقه مراسم آیینی آب انجام میگرفته است زیرا این منطقه محل تلاقی شعب مختلف قره چای بوده است.
خلاصه کلام آنکه ما با منطقه مهمی مواجهیم که شاه نشین بوده و مراسم های آیینی در آنها برگزار می گرد یده است نگارنده محلی را در کوههای واشقان دیده بنام کوه فناس که بنا به گفته استاد فتحعلی واشقانی در ارتفاع 40 متری بار گاهی و کوشک یا قصری بوده است که بنظر نگارنده همان عمارت قبادپادشاه ساسانی است. ولی نیاز به تحقیقات جدی تری می باشد
نوشته شد: توسط ابراهیم گودرزی فراهانی در در وبلاگ فراهان آنلاین
http://farahan-online.blogfa.com/post-1078.aspx
http://bit.ly/1c9MjCk
‏روستای کسرآصف‏