شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۲۶, چهارشنبه

طینوج (جهرود) تفرش - زادگاه خواجه نصیرالدین طوسی

عکسِ‏‎Mehran Shahhosseini‎‏
در بارهٔ زادگاه خواجه نصیرالدین توسی اختلاف است بعضی کتاب‌ها و منابع پدر وی را «شیخ وجیه الدین محمد بن حسن» از بزرگان و دانشوران قم می‌دانند[۱۴] اما در بعضی منابع وی را زاده روستای جهرود ساوه می‌دانند[۱۵][۱۶][۱۷] که به همراه خانواده برای زیارت امام هشتم شیعیان به مشهد عازم می‌شود و پس از زیارت، در هنگام بازگشت به علت بیماری همسرش، در یکی از محله‌های شهر توس مسکن می‌گزیند.

۱۴. اثبات بقاء نفس
۱۵. تجرید الهندسه
۱۶. اثبات جوهر
۱۷. جامع الحساب

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87_%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%B7%D9%88%D8%B3%DB%8C
مفاخر اسلام - جلد: ۴ - نويسنده:دوانی، علی - ناشر:امیرکبیر:

در مولد و منشأ وى نيز اختلافى نيست و عموم مورخين مولد و منشأ او را طوس نوشته و خواجه در مؤلفاتش همه‌جا خود را طوسى خوانده و در مقدمۀ زيج ايلخانى گويد: «من بندۀ كمترين نصير را كه از طوسم» . با اين حال عده‌اى از مورخين از جمله حمد اللّه مستوفى در «تاريخ گزيده» و جمعى ديگر نوشته‌اند كه وى از ساوه و يا از جهرود قم بوده و اجداد او به طوس رفته و متوطن گرديده و خواجه در آنجا متولد شده به طوسى شهرت يافته است.

از نظرى مى‌توان گفت پدران خواجه اهل جهرود قم بوده‌اند، به‌خصوص كه پدرش از شاگردان ضياء الدين راوندى به شمار آمده كه در كاشان مى‌زيسته است. و شايد سابقه قلعه خواجه نصير هم به گفته محدث قمى بى‌مناسبت با اصالت خواجه در «وشاره» نباشد، و از نظر ديگر چون خواجه خود در آثارش هيچ اشاره‌اى به انتساب خويش به قم نكرده، احتمالا شهرت بعدى وى باعث شده كه قلعه را در وشاره به نام او موسوم كنند، تا از اين راه نظر محدث قمى، و استاد مدرس رضوى را توضيح داده باشيم، و اللّه العالم.
____________________________________________________

تاریخ مغول از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری - جلد ١ - نويسنده:اقبال آشتیانی، عباس - ناشر:امیرکبیر

خواجه نصير الدين طوسى (۵٩٧-۶٧٢)

بزرگترين مرد دانشمند جامعى كه بعد از گذشتن دورۀ درخشان تمدّن اسلامى و زمان امثال فارابى و ابو ريحان بيرونى و ابو على سينا و عمر خيام در ايران ظهور كرده و در عصر مظلم استيلاى تاتار مشعل فروزان علم و ادب را در دست داشته است ابو جعفر نصير الدين محمد بن محمد بن حسن ملقب و معروف به استاد البشر و خواجه است كه اصلا از مردم جهرود قم بوده و در ۵٩٧ در آنجا تولد يافته و بعد بكسب كمال باطراف رفته و از آن جمله در طوس مقيم شده و بهمين جهت به طوسى اشتهار پيدا كرده است.
_____________________________________________________
طینوج در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم و ۲۷ کیلومتری شرقی شهرستان تفرش روستایی در بخش خلجستان استان قم است. این روستاه زادگاه خواجه نصیر طوسی بوده است که از مدارک آن میتوان ایجاد قنات موسر به وسیله وی ودلیل گذاشتن این اسم توسط خواجه نصیرالدین این بوده که به اندازه موی سر برای آن زحمت کشیده بوده است واینکه این روستا در قدیم طوسی نوج نام داشته است.

پل طینوج

عکسِ‏‎Mehran Shahhosseini‎‏
پل طینوج در گذشته محل عبور کاروان‌ها به عتبات بوده‌است اما در حال حاضر اهالی روستا برای رفتن به باغات از آن استفاده می‌کنند. طول پل ۵/۲۷ متر و عرض آن ۳/۴۰ و ارتفاع آن ۶۰/۶ متر است. این پل در غرب کاروانسرای طینوج احداث شده‌است و قدمت آن به دودمان صفویه می‌رسد.در گذشته نچندان دور به این پل بدلیل بنای آن در دوران صفویه پل شاه عباسی نیز گفته میشده است و استفاده از این واژه همچنان رواج دارد.

کاروان‌سرای طینوج

کاروانسرای تینوج در زمان دودمان صفویه بنا شده‌است و آن را کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیز می‌نامند.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%AC