شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

اقلیم ، تفرجگاه



اقلیم ، تفرجگاه
« از جاذبه های طبیعی تفرشی ، دره های مصفا و خوش آب و هوای آن است . این دره ها در سطح منطقه تفرش متعدد بوده و هر جا نامی بر آن نهاده اند ، نظیر :
دره دیزه ، بدر ، فرک و ستان . این منطقه به سبب وجود درختان بادام و انواع میوه و گردو ، بیشه ای مصنوعی را می ماند که اگر در بهار آن را تماشا کنند ، زیر پوشش سفیدی از شکوفه های درختان بادام است . »آب و هوای مناسب ، معتدل و مفرح فصول بهار و تابستان از دیگر ویژگی های طبیعی جذاب منطقه تفرش به حساب می آید .
در تپه گیان در مسیر ساوه - تفرش تغییر آب و هوای گرم به هوای معتدل به خوبی احساس می شود و با چمنزارها و درختان بیدش ، تفرجگاه بسیار مناسبی است .

چشمه معدنی گراو
چشمه فوق به فاصله پنج کیلومتری شهرستان تفرش بین دو روستای کهوران و طراران واقع گردیده است و دسترسی به آن آسان است . آب این چشمه معدنی و دارای خواص درمانی است .
گراو ، متشکل از چند قسمت از سطح زمین است که از آنجا آب به حالت جوشش از سطح زمین خارج شده و در یک قسمت نیز آب همراه گاز کربنیک فراوان از منفذی خارج می شود . آثار به جا مانده در اطراف چشمه ( یک چهار دیواری ) نشان می دهد که به طور گسترده ( به عنوان حمام زنانه ) از آن استفاده می شده است .
در حال حاضر فاقد هر گونه امکانات می باشد . آب گراو تفرش ، آب معدنی بی کربناته مخلوط است که به نسبت تقریباً مساوی یون های سدیم و کلسیم در آن یافت می شود و تقریباً مشابه آب معدنی «Royat» فرانسه است .
آثار فارماکودینامیک چشمه :
1- افزایش جریان خون پوستی و قرمز شدن پوست .
2- پایین آمدن فشار خون ( به طور موقتی )
3- آهسته شدن نبض
4- تسکین عمومی بدن
5- افزایش ضرایب اکسیداسیون گوگرد
6- افزایش دفع ادرار
7- پایین آمدن قند خون و ادرار ( در بیماران مبتلا به قند )
خواص درمانی چشمه :
1- نوشیدن :
آشامیدن کمی از آب چشمه قبل از غذا ، کمک به هضم غذا و باعث ازدیاد ترشحات گوارشی می گردد ولی پس از غذا ، آشامیدن مقدار بیشتری از این آب ، دارای خاصیت تسکینی است و به تخلیه معده کمک می کند . این آب باعث ازدیاد مواد تشکیل دهنده صفراء شده و همچنین باعث تحریک انقباض های وزیکولر می گردد .
آشامیدن آب چشمه ، باعث بهبود متابولیسم پروتئید ها می شود . قند خون را پایین می آورد و دفع اسید اوریک را زیاد می کند . باید یاد آور شد که آب چشمه از نظر میکروبی دارای آلودگی بوده که قبل از مصرف بایستی تصفیه گردد .
2- استحمام :
استحمام در این آب اثر تسکینی داشته ، همچنین باعث باز و بسته شدن عروق می گردد . هنگام استحمام نبض کند می شود و میزان ادرار بالا می رود .
رودخانه تفرش ( آب کمر )
این رودخانه از بلندی های گیان و عبد الله ، سرچشمه گرفته که در گذر از مناطق مختلف آن را به اسامی محلی چون خلجان و آب کمر می نامند . این دورخانه از شمال خاوری بازرجان و دادغان و عز الدین گذشته و در جلایر با رودخانه قره چای یکی می شود .
غارها
وجود چند غار در کوههای اطراف تفرش نیز از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان است. مهمترین این غارها عبارتند از:

غار دو پستان
امجک در لغت زبان ترکی یعنی پستان و وجه تسمیه آن از این قرار است غار امجک در ارتفاعات کوه امجک قرار دارد در زیر این کوه چشمه ای قرار دارد که از سقف کوه می چکد و به دلیل اینکه جنس سنگ آهکی می باشد بر اثر گذشت زمان دو استلاکمیت (قندیل) به وجود آمده که از سقف کوه آویزان است و مانند پستان می باشد که نام آن کوه را به واسطه این دو قندیل نامگذاری نموده اند.
غار امجک در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است ورودی آن دیواره ای به طول 12 متر دارد که برای ورود به آن باید به کمک ابزار از این دیواره گذشت.
در آنجا نردبانی به طول ده متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاگیت ها و استلاکمیت ها قرار دارد که به علت اینکه تاکنون کسی به آن دسترسی پیدا نکرده است بکر و دست نخورده باقی مانده و پایین تر از آن دهلیزی با حوض پر آب دیده می شود.
همچنین دو دیواره به ارتفاع 7 متر و دیگری به ارتفاع 2 متر در مسیر غار نوردان قرار می گیرد و در انتهای راهروئی با مجموعه بسیارزیبایی از گلفشنگهای سقف و دیوار، ما را به انتهای غار که زیستگاه خفاشان است هدایت می کند.

غار علی خورنده
در فاصله 3 متری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره کمر معروف به خشه قرار گرفته و برای رسیدن به آن می باید از روستای کوهین عبور نمود و از دیواره ای که به طول تقریبی 15 متر است و شامل 3 بند می باشد صعود کرد. ورودیه غار با شیب ملایم به تالار اصلی که در آن حوضچه هایی قرار دارد می رسد. در طرف چاهی به عمق 5 متر واقع است که به (حمامک) شهرت دارد همچنین حفره دیگری نیز در این غار وجود دارد که به (مسجدک) معروف است. در سقف و دیوار این غار استلاکیت ها و استلاکمیت ها مشاهده می شود.

غار گاو خور
غار گاوخور (گوخل)« خل» به لهجه محلی به معنی سوراخ است. این غار در امتداد جنوب غربی غار علی خورند. قرار دارد و جهت رفتن به درون غار با هیچ مشکل روبرو نخواهید بود زیرا که دهانه غار تقریباٌ همکف با شیب کوه بوده و بعد از گذر از دهانه به تالاری با شکوه و خنک با سقفی بلند رسیده و طول غار با شیب ملایم با طول تقریبی 150 متر کم کم دهانه غار تنگ شده و در آخر بسته می شود و درون غار آب وجود ندارد.