شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

پیشینه تفرش

پیشینه تفرش

ویژگیهای تاریخی شهرستان تفرش
منطقه تفرش از لحاظ تاریخی با منطقه آشتیان پیوستگی دارد . قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام می رسد. درباره وجه تسمیه نام این شهر آمده است که :
« تفرش در اصل گبرش بوده است و این توجیه شاید به این سبب است که در سده های قبل و حتی صدر اسلام و یا زرتشتیان در این جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتیان سکونت داشته اند .»
استاد دهگان در مورد تفرش چنین نوشته است :
« تفرش ولایتی است از نواحی اراک که در بدو امر یعنی زمان پارسها جزء اصفهان و بعدها ضمیمه قم و در حین بنای اراک جزء این شهرستان و بعدها مرکز شهرستان گردید . »





آرامگاه پروفسور حسابي

آرامگاه پروفسور حسابی ، دانشمند نامی کشور که خدمات ارزنده ای را به انجام رسانیده است در شهر تفرش و محله ترخوران واقع گردیده که همواره مورد بازدید افرادی است که به این شهر مسافرت می نمایند .




گنبد بی بی ستین
این گنبد در خیابان بین دو برزن طرخوران و قم واقع و شامل بنای منفرد برجی شکلی است. قاعده بنا از خارج، مربع و به ارتفاع 6 متر با جداری از تخته سنگها و ملاط گچ است.
گنبد بنا، هرمی 16 ترکی است که کاشی های آن ریخته است. درون بنا ساده و تنها اثر قابل توجه آن، دری مذهب و دارای تصاویر گل و بوته به تاریخ 1207 ه.ق است به گمان نویسنده «گنجینه آثار قم» بنای اصلی متعلق به قرن ششم هجری است.
از هویت شخص مدفون در بنا اطلاعی در دست نیست.