شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۷ دی ۱۴, شنبه

موقعيت تاريخي و جغرافيايي شهرستان آشتيان





شهرستان آشتيان در 105 كيلومتري شمال شرقي اراك واقع شده و از دوره هاي پيشين تاكنون به تربيت رجال نامي و مردان برجسته معروف است و بسياري از ارباب قلم و صاحبان ديوان از اينجا برخاسته اند . از جمله : حاج مبرزا حسن آشتياني ,‌ عباس اقبال آشتياني ,‌صهباي آشتياني ,‌هدايت آشتياني و اسماعيل آشتياني (متخلص به شعله )

آشتيان مركب او مصوت بلند ، آ ،‌ واژه ‎” يشتي “ و پسوند مكان ”‌ ان “‌ است . يشتي واژه اي است وستايي از ماده كلمه يسنا به معني ستايش و نيايش و پرستش و فديه و قرباني كردن ،‌ وجود آتشكده هاي متعدد در اين منطقه كه مهمترين آنها آتشكده وره بوده است نشانگر آنست كه اين شهر در گذشته پرستشگاه و جايگاه قرباني بوده است .

در تاريخ قم آشتيان به صورتهاي ابرشتيجان ، براشتيجان ،‌ استجان ، اشتيجان ،‌ سيجان آمده است و مرحوم دهگان در تاريخ اراك آورده است : ”‌ ابر به معني فراز است و چون شهر جديد بر فراز ده مخروبه بنا شده ابر آشتيجان نام نهاده اند .“ ولي برخي نويسندگان معاصر صورتهاي مختلف را كه در تاريخ قم آمده است منطبق بر آشتيان نمي دانند .

شهرستان آشتيان داراي يك نقطه شهري آشتيان و يك بخش مركزي و 3 دهستان و 40 آبادي داراي سكنه مي باشد كه از اين تعداد 28 آبادي داراي 20 خانوار و بيشتر هستند . مساحت اين شهرستان 62/1460 كيلومتر مربع حدود 5 درصد از مساحت استان مي باشد .