شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۲۶, چهارشنبه

پل وسمق «پل دختر»

روی رودخانه قره چای تفرش- قدمت ساسانی
چنـد آدرس خـوب بـرای طبیعت گـردی در نـوروز

آدرس اول: رودبار تفرش:
ابتدا از اراک به فرمهین و سپس در جاده آسفالت خروجی از غرب فرمهین در جاده فرمهین- کمیجان تا مرکز بخش روستای بزرگ «خنجین» را طی کنید. با عبور از داخل خنجین، سراغ روستای گورچان را بگیرید. گورچان زیستگاه اقوام کهن استان مرکزی و یکی از پایگاه های مهم زبان پهلوی میانه ایران یعنی زبان «تاتی» است که مردم مهمان نوازی هم دارد. از روستای گورچان سراغ روستای کسرآصف و «دره چوگان» را بگیرید تا انتهای دره زیبای چوگان (که یک جاده زیبا در دره ای پر درخت و آبدار را نشانتان می دهد) جاده آسفالت و با کیفیت است و دره چوگان از اراک 5/1 ساعت بیشتر فاصله ندارد. می توانید همین چوگان زیبا را به سوی شمال شرق نیم ساعت ادامه دهید تا به قزل قاش و حاشیه رود زیبای «قره چای» برسید. قزلقاش و روستاهای اطرافش محل زندگی اهالی عزیز ایل شاهسون ساوه اند که موسیقی (ساز چگور) و خصوصیات فرهنگی ویژه ای برای نوروز دارند.
اما مسیر پیشنهادی من به شما برای رسیدن به رودخانه قره چای جز این است. از چوگان به کسرآصف بیایید. از روستای کسرآصف و از طریق یک راه خاکی بین روستایی به سمت «قوشه خانه» یا خانه قوش (شاهین) بروید. نگارنده این جاده خاکی را دوبار با خودروهای سواری پراید و پژو طی کرده و مسیر خلوت، امن و زیبایی است. قوشه خانه روستای کوچکی است که برای عکاسی هم مناظر خوبی دارد. نان محلی، فتیر و شاته های خوبی هم دارد. از قوشه خانه به فاصله 15 دقیقه رو به شمال شرق ادامه دهید تا به دو روستای زیبای کوره و وسمق برسید. این دو روستا بر کرانه رودخانه دائمی و زیبای «قره چای» پهلو زده اند. قره چای همان رودخانه عزیزی است که از پل دوآب شازند و بخش شراء و شهر خنداب گذر کرده و با عبور از رودبار تفرش به سد ساوه می ریزد. قره چای در این رودبار تفرش «زنده زایی» و دوباره زایی می کند. یعنی در بستر رودخانه چشمه های دائمی هست که دوباره آب آن را زاید می کند.
سمت شرق روستاهای کوره و وسمق سراغ «پل دختر» را بگیرید. این پل زیبای ساسانی، بنای مهمی است که بسیار ناشناخته و کمتر معرفی شده است. بقایای یک پل بزرگ سنگی مربوط به دوره ساسانی و با نام آشنای پل دختر! نزدیک پل، یک میل راهنمای سنگی هم برای نشان دادن پل به مسافران گذرنده از این دشت وجود داشته و بقایای آن دیده می شود.
حاشیه قره چای زیبا را از کوره و وسمق به سمت غرب برای رسیدن به روستای «آقچه قلعه» طی کنید. در این مسیر از روستاهای کوچکی مثل «هفتیان»، «قره جاقیه» و «بابکلو» گذر خواهید کرد. آقچه قلعه یک ویژگی طبیعی جالب دارد و آن، سفید بودن خاکش است. درو دیوار خانه ها و رنگ کوچه ها، نوعی خاک روشن را نشان می دهد. آقچه قلعه چند جای بکر و جذاب برای ماهی گیری در قره چای دارد. با مردم مهمان نواز آن خوش و بش کنید. زبانشان ترکی است و ساز چگور و موسیقی شاهسون ها را هم دارند. آبشار زیبایی هم دارد که بارها آن را در تصاویر مستند «رودخانه قره چای» نشان داده ام.
حاشیه رودخانه در آقچه قلعه و خواسته نزدیک «بابکلو» محل های مناسبی برای ماهیگیری و عصرانه خوردن دارد. در انتهای این گردش، دو راه برای بازگشت پیشنهاد می کنم. یا از آقچه قلعه، از طریق یک راه خاکی و روستایی به سمت جنوب خود را به روستای باستانی «وفس» کمیجان برسانید و یا از آقچه قلعه با فاصله ده دقیقه ای به سمت شمال بروید تا به شهر نوبران ساوه برسید. از نوبران به ساوه، همدان و... جاده آسفالت داریم.

آدرس دوم: از تفرش تا سد ساوه:
علاوه بر خود شهر تفرش که می تواند مقصد خوبی برای گردشگری نوروزی باشد، می توان به تعداد زیاد ییلاق های روستایی اش هم اشاره کرد که از آن میان یک مسیر فرعی و یک مسیر اصلی را معرفی می کنم.
از مرکز شهر تفرش و محله «یکوبار» و «بازار» که عبور کنیم با گذر از روستا- محله دادمرز تفرش به کمربندی شمالی این شهر می رسیم. جاده کمربندی بعد از دادمرز به دو راهی می رسد سمت غرب به نقوسان و دل آرام می رود و جاده شمالی هم با عبور از کوه های مرتفع شمال تفرش، به خرازان می رود.
ابتدا مسیر نقوسان را معرفی می کنم. از تفرش با فاصله کمی در حدود 15 دقیقه رو به غرب می توانید به روستای زیبا و خوش آب و هوای «دل آرام» (طراران قدیم) برسید که در انبوه باغ های میوه و گردو و صدای پرنده و جویبار، بسیار دیدنی است. این روستای گردشگری خانه های قدیمی جالبی (همچون خانه پارسا) هم دارد. آسفالت دل آرام را باز هم به مدت 10 دقیقه رو به غرب ادامه دهید تا به روستای بزرگ و زیبای «نقوسان» برسید. این نقوسان هم پرجاذبه و خوش آب و هوا است. مناظر زیبایی برای عکاسی دارد و خانه های ویلایی جالبی در ان ساخته اند. اما مسیر پیشنهادی ما از کمربندی شمالی تفرش با گذر از یک گردنه سخت کوهستانی و رسیدن به روستای خرازان شروع می شود. تمامی مسیر پیشنهادی دارای جاده آسفالت با کیفیت و خلوتی است و عبور از گردنه خرازان برای علاقمندان به رانندگی در کوهستان و جاده های پیچ دار، جذاب است.
روستای زیبای خرازان را به سمت شمال ادامه دهید تا با عبور از خط الراس کوه های مرتفع و پر هیبت شمال تفرش، از کنار"ابره در" خود را به روستای بزرگ و باستانی"خانک"برسانید. خانک حدود 30 دقیقه با تفرش فاصله دارد. در و دیوار آن از نوعی خاک سیاه(تیره) رنگ تشکیل شده و برعکس روستای "آقچه قلعه" که سفید بود،خاکی تیره رنگ و چشم نواز دارد. از خانک جاده را حدود 10 دقیقه دیگر به سمت شمال ادامه دهیدتا به " کندژ"(یا کهندج)برسید.کندژ هم روستایی ییلاقی، کهن و فرهنگ پرور است. اهالی مهمان نوازی داردو موسیقی و آداب و رسوم ویژه هم دارد.کندژ هم در مسیر شمال با کمی فاصله به " جلایر "می رسد. جلایر از روستاهای ساوه است و بر کرانه"قره چای" بزرگ قرار گرفته است. قلمستانهای جلایر مصفاست و حاشیه رودخانه آن محل های مناسبی برای ماهیگیری و کمپینگ دارد.چند رشته کوه جالب در اطراف جلایر وجود دارد که رنگ بندی و ارتفاع های مختلفی دارندو پدیده های ریخت شناسی و زمین شناسی جالبی برای عکاسی دارند. از جلایر کم کم قره چای وارد دریاچه"سد الغدیر ساوه" می شود و با عمق گرفتن آب، هیمنه دریاچه سد دیده می شود. روستای جلایر به فاصله 15 دقیقه به سمت شرق به ساحل مصفای دریاچه سد ساوه می رسد. ساحل جنوبی این دریاچه محل مناسبی برای چادر زدن،شب خوابی و ماهیگیری است.
دریاچه برای قایقرانی با قایق های سبک بادی و پدالی هم مناسب است و مقصد خوبی برای گردشگری روزانه اهالی استان مرکزی و میهمانان ایشان است.
از این نقطه انتهایی مسیر هم می توانید با فاصله 30 دقیقه ای به شهر ساوه برسید و یا با بازگشت از جاده آسفالت و طی شده تا به سد، دوباره خود را به تفرش برسانید.

http://vaghayeostan.com/news.asp?1513