شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ اسفند ۱۳, دوشنبه

دکتر ابولقاسم بهرامي پدر علم ميکروب شناسي ايران


دکتر ابولقاسم بهرامي پدر علم ميکروب شناسي ايران در سال 1272 شمسي متولد گرديد. ايشان فرزند دکتر ابولحسن خان و برادر دکتر مهدي بهرامي باستان شناس است. تحصيلات ابتدايي را در تهران و متوسطه را در دار الفنون فرا گرفت و رشته پزشکي را در دار الفنون تکميل کرد و در همان مدرسه و مدرسه دارالمعلمين مرکز به آموزش پرداخت.

در سال 1300 شمسي پس از تاسيس انستيتو پاستور به رياست دکتر منار با نظر ايشان به معاونت برگزيده شد و در سال 1307 به کفالت آنجا رسيد و ضمنا رياست بنگاه دفع آفات نباتي و حيواني را نيز عهده دار شد. در سال 1318 به رياست کل صحيه (وزارت بهداشت) نايل آمد و چون به ميکروب شناسي و باکتري شناسي علاقمند بود دوباره به انستيتو پاستور برگشت و فعاليت هاي تحقيقاتي و علمي خود را در آنجا ادامه داد و در سال 1329 درگذشت.


تاريخچه برنامه هاي واكسيناسيون به عنوان برنامه هاي بهداشت عمومي در حقيقت با شروع به كار انستيتو پاستور ايران شروع مي‌شود. در سال 1299، قبل از كودتاي سوّم اسفند، كنفرانس صلح تشكيل شد و نمايندگان ايران در اين كنفرانس عبارت بودند از فروغي، لقمان ادهم و شاهزاده نصرت الدوله فيروز. هيئت نمايندگي ايران در اين سفر به ملاقات دكتر رو (Raux) رئيس انستيتو پاستور رفتند و از او درخواست كردندكه شعبه اي در ايران افتتاح كند.

اين تقاضا مورد قبول واقع شد و دكتر مسنارد (Mesnard) به ايران آمد. لازم به ذكر است كه جانشين او دكتر گراندل بود بعدا دكتر ابوالقاسم بهرامي كه مترجم گراندل بود به رياست انستيتو پاستور، منصوب شد و كار اصلي انستيتو پاستور در اين زمان ساخت واكسن هاري با نخاع آلوده خرگوش بود كه بزودي به واكسن فرموله ـ فنوله مغز برّه كه هنوز هم در بعضي نقاط دنيا استفاده مي‌شود تبديل شد. در سال 1314 شمسي توليد واكسن آبله نيز در انستيتو پاستور شروع شد.

تا حدود سال 1324 شمسي دكتر ابوالقاسم بهرامي رئيس انستيتو پاستور بود. فعاليت‌هاي انستيتو پاستور در اين مدت عبارت بود از تهيه واكسن هاري، واكسن حصبه و بسياري از مواد آزمايشگاهي ديگر. در تمام اين مدت يكي از اعضاي انستيتو پاستور فرانسه به نام پرفسور لوبرو سرپرست افتخاري فعاليت‌هاي انستيتو پاستور ايران مي‌شود كه هر دو سال يكبار به ايران مي‌آمد. در آن سال تصميم گرفته مي‌شود كه يك فرانسوي را به طور دائمي به عنوان رئيس انستيتو پاستور به ايران بفرستند و به اين منظور دكتر بالتازار به ايران اعزام شد. او حدود 6 ماه در حصارك زير نظر دكتر دلپي كار مي‌كرد و بعدا دكتر ابوالقاسم بهرامي به كنار رفت و دكتر بالتازار جانشين او شد يعني در بيست و پنجمين سال تاسيس انستيتو پاستور دكتر بالتازار رئيس و دكتر قدسي معاون او شد. با آمدن دكتر بالتازار، دامنه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و توليدي انستيتو پاستور وسعت پيدا كرد