شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ اسفند ۱۳, دوشنبه

امینی، علی‏اکبر




امینی، علی‏ اکبر
( ملیت: ایرانی قرن: 14 )

على‏اكبر امینى كه سالیان دراز در رادیو به خدمت فرهنگى و هنرى بخصوص موسیقى فعالیت داشته در سال 1298 قمرى در شهرستان تفرش متولد شد.
پدر وى از ملاكین تفرش بود كه منزلش محل آمد و شد آنان بود. بیش از یك سال از سن على‏اكبر نمى‏گذشت كه همراه خانواده به تهران آمد و ساكن این شهر بى‏دروازه شد. منزل ایشان در تهران مثل تفرش محل رفت و آمد و نشست اشخاص شد با این تفاوت كه در تفرش آن اشخاص ملاكین و خان‏ها بودند ولى خانه آنها در تهران محل آمد و شد موسیقى‏دانانى مثل:
حسین‏خان اسماعیل‏زاده، ابوالحسن صبا، مرتضى‏خان محجوبى، رضا محجوبى، قمرالملوك وزیرى، ملوك ضراى و تنى چند از بزرگان موسیقى ایران و شعرایى نظیر:
ایرج میرزا، ملك‏الشعراء بهار و میرزاده عشقى شد. آمد و شد این هنرمندان بزرگ به خانه‏ى ایشان موجب شد تا پدر على‏اكبر نزد اسماعیل‏زاده به فراگیرى كمانچه پردازد و على‏اكبر كه شش سال از سنش مى‏گذشت به یادگیرى ویولن نزد رضا محجوبى رفت. وى مدت چهار سال از محضر مرحوم رضا محجوبى بهره گرفت و مدت سه سال هم نزد شادروان ابوالحسن صبا جهت یادگیرى موسیقى سنتى ایران و ردیف‏ها و مقام‏هاى آن به شاگردى پرداخت.
سپس مدت یك سال و نیم نزد آساطور هنرمند بزرگ و سرشناس وقت كار كرد تا هارمونى، آهنگسازى و آرانژه (قسمت‏بندى نت براى اركستر) آموخت.
پدر و مادر وى به قدرى مشوق على‏اكبر در یادگیرى موسیقى بوده‏اند كه مادر او، وى را در صندوقخانه (از اتاق‏هاى عقبى ساختمان‏هاى قدیمى) حبس مى‏كرده و مى‏گفته به جاى بازى‏گوشى و وقت تلف كردن تا آمدن پدرت باید موسیقى را تمرین نمایى و او ساعت‏ها به تمرین اجبارى مى‏پرداخته كه همین امر موجب پیشرفت سریع او در موسیقى شد ولى وى بیشتر به ساختن ساز راغب بود تا نواختن.
به همین سبب در تمام طول فعالیت‏هاى هنرى خود بیش از دوازده آهنگ نساخت ولى در قسمت سازسازى بیش از پانزده كمانچه، چهارصد و دوازده ویولن و چهل و سه تار ساخته و هم‏اكنون هم مشغول ساختن این سازها مى‏باشد.
على‏اكبر امینى، از سال 1325 به سمت نوازنده‏ى ویولن، همكارى خود را با رادیو آغاز كرد و یكى از بهترین نوازنده‏هاى اركستر شادروان مهدى خالدى گردیده و در رادیو كار دومى داشت كه آن تعمیر سازهاى زهى این مركز زیر نظر وى بود. وى با نواختن اكثر سازها آشنایى كامل دارد و كار ویولن‏سازى را طبق گفته‏ى خودش، همراه استاد ابراهیم قنبرى نزد مسیو آراكلیان فراگرفته و در حال حاضر كارمند بازنشسته‏ى شركت مخابرات ایران مى‏باشد.
برگرفته از کتاب:
مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد دوم)