شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ اسفند ۱۳, دوشنبه

محمدرضا سحاب

عباس سحاب از يك امتياز استثنايي در زندگيش برخوردار است و ان دارا بودن فرزندان برومندي است كه همواره ياور او بوده اند و عاشقانه راهي را كه پدر به تنهايي آغاز كرده و در طول هفتاد و پنج سال عمر پربارش پيموده است، ادامه مي دهند. بخصوص دو فرزند ذكور او در بيست سال اخير كمك فراواني به توسعه مؤسسه سحاب كرده و اكنون آن دو فرزند با علاقه مندي زايد الوصفي برنامه هاي پدر را دنبال كرده و آن چنان با كفايت مؤسسه را اداره مي كنند كه روز به روز بر اهيمت و اعتبار علمي و فني آن با استفاده

از روشهاي نوين تهيه و چاپ نقشه افزوده مي شود


با مشاركتي كه فرزندان عباس سحاب در پيشبرد علم جغرافيا دارند و با توجه به اين كه پدر عباس، استاد ابوالقاسم سحاب نيز به جغرافيا علاقمند بود و به ان پرداخته است، ميتوان گفت كه سه نسل از اين خانواده عمر خود را در توليد و توزيع و اشاعه نقشه جغرافيا گذرانده و از لحاظ قدمت و اعتبار در تاريخ تحول كارتوگرافي ايران نام مؤسسه سحاب را در رديف مؤسساتي مانند بارتولومو در انگلستان و ونسو در آلمان به ثبت رسانيده اند.

استاد نخستين نمايشگاه جغرافيايي آثار خود را در سال هزار و سيصد و سي و نه در دانشسراي تهران برپا كرد و از آن تاريخ به بعد وي نه تنها در تمام نمايشگاههاي مهم كشور مشاركت جدي داشته،‌بلكه بارها به صورت مستقل در دانشگاهها و مراكز فرهنگي كشور در شهرهاي مختلف به شناسايي علم جغرافيا پرداخته و در جذب جوانان بسياري به اين رشته موفق بوده است.
به راستي هفتاد و پنج سال زندگي عباس سحاب همچون غزل دلنشيني است كه مفاهيم تلاش، عشق و فداكاري را بر آدمي الهام مي بخشد.
در خطوط چهره عباس سحاب مانند همه مردان بزرگ رد پاي عشقي عجيب به كارش به چشم مي خورد. او انسان خوشبختي است زيرا راه زندگيش را عاشقانه گزيده، عاشقانه پيموده و عاشقانه آن را ادامه مي دهد.
منبع كتاب اراده هاي پولادين معاصر ايران

دكتر سحاب از روند تهيه و انتشار «اطلس جديد 22 منطقه شهر تهران» مي‌گويد


رشد و گسترش بي‌سابقه تهران در سه دهه اخير موجب شده پايتخت ايران به كلان‌شهري بزرگ تبديل شود و به يك اطلس جامع جديدي از 22 منطقه شهر تهران نياز پيدا كند
مدير موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب، ضمن بيان مطلب فوق، درباره ضرورت انتشار «اطلس جديد 22 منطقه شهر تهران» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: تهران كانون فعاليت بسياري از شهرك‌هاي پيراموني يا اقماري شده و هم اكنون اين كلان‌شهر در محدوده 22 منطقه شهري حدود 700 کيلومتر مربع وسعت دارد و در حوزه‌ کلان شهري با 12 ميليون نفر جمعيت، بيش از 1350 كيلومتر مربع را به خود اختصاص داده است.

دكتر محمدرضا سحاب خاطرنشان كرد: هرچه شهر يا حوزه‌ شهري ابعاد گسترده‌تري يابد، بر شمار ساكنان آن افزوده مي‌شود، فعاليت‌هاي كار و زندگي افزايش پيدا‌ مي‌كند و تعداد سفر‌ها از نقطه‌اي به نقطه ديگر در جريان اين فعاليت‌ها روز افزون مي‌شود.

وي افزود: بديهي است پابه‌پاي اين گسترش، بايد اطلاعات و امكانات دسترسي به آن نيز توسعه داده شود، زيرا در غير اين صورت، روند فعاليت‌ها و حركت‌ها پيچيده‌تر شده و مشكلات دامنه‌دار‌تر مي‌شوند.

مدير اين موسسه يادآور شد: فقدان يا كمبود اطلاعاتي مانند نقشه‌هاي شهري و فهرست
فقدان يا كمبود اطلاعاتي مانند نقشه‌هاي شهري و فهرست و راهنما‌ي مراكز گوناگون فعاليت‌ و نيز سازمان‌ها و ادارات و مؤسسات خدماتي، پيش از هر چيز موجب افزايش حجم سفر‌ها در سطح شهر و حوزه‌ شهري شده است
و راهنما‌ي مراكز گوناگون فعاليت‌ و نيز سازمان‌ها و ادارات و مؤسسات خدماتي، بيش از هر چيز موجب افزايش حجم سفر‌ها در سطح شهر و حوزه‌ شهري شده و عوارضي مانند افزايش‌آلودگي هوا، ترافيك، افزايش هزينه‌هاي رفت و آمد و مانند آنها را ايجاد مي‌كند. اين مشكلات تنها گريبانگير بوميان و ساكنان اصلي اين شهر نيست، بلكه دامنگير مسافراني كه براي كار يا سياحت وارد آن شده‌اند نيز مي‌شود.

وي يادآور شد: در اطلس جامع شهري، شهرستان‌هاي شميرانات، ري و شهرک‌هاي حومه تهران تنها بخش‌هاي محدودي از اين حوزه وسيع را تشكيل داده‌اند و كلان شهر تهران در گستره بزرگ‌تري به تصوير كشيده شده است.

اين جغرافيدان افزود: مؤسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب با توجه به اهميت اين موضوع و در پي بيش از 72 سال تجربه در تهيه نقشه‌هاي جغرافيايي منطقه‌اي و شهري، از چند دهه پيش اين هدف بزرگ اجتماعي را سرلوحه کار خود قرار داد تا با تجهيز «بخش تحقيقات و مطالعات جغرافيايي» موسسه، به تهيه اين اطلس بپردازد، لذا به منظور بر طرف كردن كمبود‌هاي موجود در زمينه اطلاعات شهري و تهيه نقشه‌هاي جامعي از شهر تهران به مقياس‌ها و كاربرد‌هاي گوناگون، تلاش گسترده و پيگيرانه‌اي را آغاز كرد.

سحاب خاطرنشان كرد: براي انتشار «اطلس جديد 22 منطقه شهر تهران» ابتدا تهيه نقشه‌اي به عنوان مبنا، سرلوحه برنامه‌ريزي قرار گرفت تا بتوان آن را با مقياس‌هاي متناسب و اطلاعات متنوع در رده‌بندي‌هاي گوناگون منتشر كرد.

وي افزود:
براي انتشار «اطلس جديد 22 منطقه شهر تهران» ابتدا تهيه نقشه‌اي به عنوان مبنا، سرلوحه برنامه‌ريزي قرار گرفت تا بتوان آن را با مقياس‌هاي متناسب و اطلاعات متنوع در رده‌بندي‌هاي گوناگون چاپ و منتشر كرد
اجراي چنين پروژه‌اي با برخورداري از آرشيو غني مؤسسه و بهره‌مندي از تصاوير ماهواره‌اي، منابع و مستندات جديد تحقق يافت. در همين جريان و مقايسه نام‌هاي قديم و جديد و روز‌آمد كردن نقشه‌ها، چند گروه تخصصي تشكيل شد و اين گروه‌ها زير نظر مسوولان فني مؤسسه به فعاليت پرداختند.

وي خاطرنشان كرد: در دسترس نبودن برخي اطلاعات و منابع لازم در سازمان‌ها و ادارات بخش خصوصي و مؤسسات دولتي، موجب آن شد تا با اعزام گروه‌هاي كارشناسي در گستره تهران ‌بزرگ و بازديد وجب به وجب شهر و انجام كار ميداني، اطلاعات مورد نياز نظير شناسايي معابر تازه ساخته، بزرگراه‌هاي ساخته شده يا در دست ساخت، فضاهاي سبز، پارك‌ها، مراكز فرهنگي و هنري و مانند آن به‌دست آيد.

وي افزود: اين كار چند سال به درازا كشيد و در نتيجه مي‌توان گفت داده‌هاي گرد‌آوري شده، پايگاهي از داده‌ها يا بانكي از اطلاعات را به‌وجود آورده‌اند كه سودمندي‌هاي خود را نشان داده يا خواهند داد.

سحاب يادآور شد: نخستين حاصل اين تلاش، اطلس فشرده تهران بود كه با روشي نو و بي‌سابقه با بهره‌گيري ازحداکثر فضاي صفحات، به عنوان ضميمه «كتاب اول» سال 1375 چاپ و منتشر شد كه با استقبال همگاني مواجه و خود الگوئي براي تهيه كتاب‌ها، اطلس‌ها و راهنما‌هاي مشابه شد.

وي افزود: در اين اطلس علاوه بر نقشه مناطق 22 گانه تهران، نقشه‌هاي بازار تهران، مناطق محدوده ترافيک و فرد و زوج، نقشه مسير فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)، شبکه مترو تهران و نقشه مفصل بهشت
نخستين حاصل اين تلاش، اطلس فشرده تهران بود كه با روشي نو و بي‌سابقه با بهره‌گيري ازحداکثر فضاي صفحات، به عنوان ضميمه «كتاب اول» سال 1375 چاپ و منتشر شد
زهرا(س) همراه با نمايه بيش از 13000 نام بزرگراه‌ها، خيابان‌ها، کوچه‌ها و ديگر معابر تهران براي سهولت دست‌يابي مخاطبان به مكان‌هاي مورد نظر در انتهاي اطلس تنظيم و چاپ شده است.

وي خاطرنشان كرد: ترديدي نيست كه رسيدن به كمال مطلوب و نتيجه دلخواه در اين برنامه، بدون ‌كمك و همكاري شهروندان و به ويژه كارشناسان، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان ميسر نخواهد شد. اين گفته به ويژه از آن رو اهميت دارد كه مي‌بينيم شهر تهران و حوزه‌‌ شهري آن در حال تغيير و دگرگوني‌هاي پيوسته است، لذا روزآمد كردن نقشه‌ها و اطلاعات، به حساسيت و نياز و علاقه شهروندان بستگي دارد.

وي افزود: مؤسسه جغرافيايي سحاب آماده است شهروندان، اين موسسه را از هرگونه تغييري را كه در هر منطقه يا در ديگر صفحات اين اطلس مشاهده مي‌كنند، با خبر سازند زيرا پيشنهادها و اظهار نظر‌هاي شهروندان در چاپ‌ها و ويرايش‌هاي بعدي به ويژه اطلس بزرگ تهران كه در دست چاپ و انتشار است، لحاظ خواهد شد.

موسسه جغرافيايي و کارتوگرافي سحاب به دنباله فعاليت‌هاي پژوهشي و انتشاراتي خود به تازگي اطلس جديدي از شهر تهران که تمام 22 منطقه شهري را پوشش مي‌دهد، منتشر كرده است.
«اطلس جديد 22 منطقه شهر تهران» با بهاي 50000 ريال در 80 صفحه تدوين و در دسترس جغرافيدانان، علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دارد. از ويژگي‌هاي اين اطلس قطع مناسب آن با صحافي فنري است که به راحتي در هر مكاني قابل استفاده است.