شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۱۳, پنجشنبه

ابوعلی سینا در روستای فردجان (فردقان) فراهان

ابوعلی سینا در روستای فردجان (فردقان) فراهان - بخش خنجین زندانی بوده است.

کتاب « زندانی قلعه مزلقان » - نویسنده آقای محمد شعبانی

مؤلف در ابتدا با معرفی مختصری از ابوعلی سینا وقایع دوران اورا شرح می دهد خلاصه ای از کتاب بدین شرح است :

ابو علی سینا در زمان حکومت سامانیان در بخارا به دنیا آمد هم زمان حکومت دیگری در شرق ایران تأسیس شد به نام غزنویان به حاکمیت سلطان محمود غزنوی . شهرت ابن سینا به گوش سلطان محمود رسید سلطان محمود که تلاش می کرد دانشمندان و شاعران و ادبارا دردربار خود جمع کند شخصی را در پی ابو علی فرستاد تا اورا به غزنه بیاورد از آنجا که ابوعلی دل خوشی از غزنویان نداشت به سمت گرگان فرار کرد و نزد سلطان قاموس رفت اما پس از چندی سلطان قاموس توسط لشکریانش در زندان کشته شد و ابن سینا مدتی به سمت ری رفت . پس از مرگ حاکم ری همسرش که سیده هم بود همه کاره ری شد و ابو علی را تحت حمایت خود گرفت .سلطان محمود به بهانه اینکه حجاج افغانی و اصفهانی در مسیر سفر خود به عربستان در ناحیه عراق عجم « منطقه عراق عجم شامل همدان تا اصفهان بود » مورد حمله راهزنان قرار می گیرند به ری لشکر کشی کرد ابن سینا با نزدیک شدن سپاه سلطان محمود از ری فرارکرد و به سمت همدان گریخت . حاکم همدان شمس الدوله بود . نزدیکی ابوعلی به حاکم و همسرش باعث حسادت درباریان قرارگرفت تا اینکه او را دستگیر و زندانی کردند پس از آنکه شمس الدوله بیمار شد ابن سینا او را معالجه کرد واز زندان آزاد شد و مقام وزارت را در دست گرفت و این عامل با عث حسادت دوباره درباریان شد پس از مرگ شمس الدوله ابن سینارا که در منزل یکی از دوستانش پنهان شده بود دستگیر کردند و در قلعه ای بین همدان و اصفهان زندانی کردند . نام آن قلعه در کتابهای قدیم به غلط « فردجان »،«مزدجان »،«مزدوان » ثبت شده است .

دکتر ابراهیم دیباجی در کتاب «ابن سینا » صفحه 46می نویسد :«فردجان قلعه ای است در پانزده فرسنگی همدان بر اصفهان »

یاقئت حموی جغرافیدان قرن هفتم در معجم البلدان نوشته است :« فردجان از قلعه های نواحی همدان است در سمت «جرا » وآن را «براهان » هم گویند .»

مؤلف کتاب «براهان » را فراهان تصور می کند « منطقه فراهان اراک در مجاورت منطقه مزلقان چای ودر جنوب آن واقع شده است » و تمام منطقه فراهان را زیرپا می گذارد اما روستایی به این نام پیدا نمی کند .مؤلف در جستجوی «جرا » بر می آید اصل کلمه «شرا»است که به غلط جرا ثبت شده است .شرا شامل 47 آبادی که قسمتی از بلوک شرا جزء اراک وقسمتی جزءهمدان است .

بخش شرا منطقه ای است در جنوب منطقه مزلقان چای از مسیر رودخانه قراچای در مرز (شراءمزلقان )با توجه به توضیحات داده شده محله قلعه فردجان در کتاب یاقوت حموی در سمت شرا بوده است و در حال حاضر در سمت شرا واژه ای مشابه «فردجان »جز واژه «مزدقان » شناخته نمی شود .و فردجان ومزدقان یک وازه بیشتر نیستند .در کتاب اخبارالبلدان ابن فقیه همدانی جغرافی دان قرن سوم در صفحه 245 آمده است :« در ناحیه فراهان دهی است که به آن فردجان می گویند.»

با کنار هم گذاشتن مطالب کتابهای معجم البلدان ،اخبارالبلدان و تاریخ معضل همدان صابری همدانی به طور دقیق بر موقعیت مزدقان امروز مطابقت می شود .منطقه مزدقان هم در مجاورت منطقه فراهان واقع شده وهم با بخش شراءهمدان هم مرز است و هم در 15 فرسنگی همدان قرار گرفته است .

با توجه به این توضیحات به این نتیجه می رسیم که مزلقان محلی بود که از آن نام برده شد و مؤلف هم به صراحت به آن اشاره می کند .

در دوران تبعید بود که ابوعلی کتاب شفا در مورد فلسفه و نکات مثبت نظریات ارسطو نوشت.

http://mazlaghanchay.blogfa.com/cat-13.aspx
http://khenejinnews.persianblog.ir/post/895/