شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۱۲, چهارشنبه

محمدتقی ضیا لشكر (دانش)



محمد تقی ضیاء لشكر معروف به مستشار اعظم و متخلص به دانش محمدتقی دانش درسال1248خورشیدی درتفرش متولد شدپدرش میرزا حسین خان تفرشی وزیر ناصرالدین شاه وحاكم تهران بود كه بواسطه سیه چردگی ناصرالدین شاه به خانواده آنها لقب بلور داده بودكه آب انبار بلورتوسط این خانواده درتفرش ساخته وبه یادگار مانده است
محمد تقی دانش درباره ی خود نوشته:
خدیو ملك سخن مستشار اعظم ضیاء لشكر دانش محمد تقی بلورم

محمد تقی ضیاء لشكر متخلص به دانش دارای مثنوی و دیوان اشعاری است كه به سال 1337 خورشیدی از سوی دانشگاه تهران بچاب رسیده اشعار دانش گذشته از جنبه كلاسیك از لحاظ روشن سازی تحولات ادبی بویژه در آواخر دهه1290 تا1320هجری خورشیدی دارای كمال اهمیت است . او در ایام جوانی در خدمت میرزا علی محمد صفا به فرا گرفتن هنر خطاطی پرداخته ودر محضر مرحوم ملا عبد الصمد یزدی و مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه زبان عربی و ادب و حكمت وعلوم متداول زمان را فرا گرفت . دانش در آغاز خدمات دولتی خود در دبیرخانه میرزا علی اصغر خان اتابك شغل منشیگری داشت .دردوره محمد علی شاه نایب الحكومه رشت بود و پس از آن مدتی نیز در آذربایجان مشغول خدمت گشت .اوهمچنین در یزد كرمانشاه كردستان وخراسان فعالیت كرد در اوایل مشروطیت نیز درجرگه آزاد یخواهان درآمد بعد از سقوط محمد علی شاه به سال 1288خورشیدی به سمت رئیس دادگستری فارس منصوب و مشغول گردید و سه سال هم رییس بلدیه شیرازبود ویك سال نیز ریاست اوقاف فارس را برعهده داشت . وبه دستور مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت به خط دانش نوشته شده و میرزا شكراله مذهب نیز خاتمه هر مطلب و فواصل فرمان را با آب طلا گلی افكنده تا جای قلم بردن نباشد .

آثار محمد تقی دانش مستشار اعظم عبارتند از:

دیوان قصاید هزار غزل و مقطعات او چاپ دانشگاه تهران .
نوشین روان درشرح پادشاهی انوشیروان .
ن والقلم در تشریح حال خطاطان درسه مجلد.
بحر محیط در دوازده جلد و بحیره خلاصه ای از بحر محیط.
اكسیر اعظم در چهار جلد .
لالی شاهوار .
جنت عدن به روش بوستان سعدی و فردوس برین به سبك گلستان .
دیوان حكیم سوری در سه جلد.
بیان حقیقت درتشریح حال خود.
مجمع الا مثال فارسی.

اوبا نوشتن" كلیات حكیم سوری" به اوج شهرت رسید محمد تقی دانش علاوه بر چیرگی و تسلط بر انواع سخن از نظم ونثر
دقایق هنر موسیقی را خوب می دانسته و صاحب تصانیف بسیار است. در زمینه فولكلور نیز دوبیتی ها و قطعاتی به گویش كاشی و اصفهانی دارد .وی در اواخرعمرنابیناشدودر25اسفند1326به دیار باقی شتافت ومدفن او در قم میباشد روانش شاد باد.