شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۱۴, جمعه

علیرضا افضلی‌پور

علیرضا افضلی‌پور (۶ فروردین ۱۲۸۸ تا ۱۸ فروردین ۱۳۷۲) مهندس شیمی و فرد نیکوکار که به عنوان بنیانگذار دانشگاه شهید باهنر کرمان شناخته می‌شود.

وی در تفرش متولد شد و در تهران تحصیلات خود را به پایان رساند. در سال ۱۳۱۰ موفق به اخذ دیپلم شد و پس از قبولی در آزمون اعزام دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل عازم فرانسه شد. وی پس از شش سال در سال ۱۳۱۶ ذر رشته شیمی با گرایش شیمی کشاورزی فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت.

پس از خدمت سربازی و مدتی استخدام در بانک کشاورزی به تجارت وسایل و تجهیزات الکترونیکی پراخت و از این طریق به فرد ثروتمندی مبدل شد.

وی به همراه همسرش فاخره صبا تصمصم گرفت تا ثروت خود را صرف تأسیس یک دانشگاه نماید. پس از انجام مطالعات گسترده و بازدید از اکثر دانشگاههای ایران و برخی دانشگاههای اروپا، شهر کرمان را برای دانشگاه خود برگزید. پس از آن که ۵۰۰ هکتار زمین در ۴ دی ۱۳۵۳ به بنای دانشگاه اختصاص داده شد، عملیات تأسیس دانشگاه با کمک مالی ۶۰ میلیون تومانی وی در آن زمان آغاز شد. دانشگاه به صورت رسمی در ۲۴ شهریور ۱۳۶۴ با حضور خود وی گشایش یافت.

وی همچنین به بنای دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز کمک فراوان نمود و دانشکدهٔ پزشکی این دانشگاه اکنون دانشکدهٔ پزشکی مهندس افضلی‌پور نامیده می شود. همپچنین یک بیمارستان ۳۵۰ تخت‌خوابی آموزشی درمانی نیز به نام وی در کرمان موجود می‌باشد.

آرامگاه وی در قبرستان ظهیرالدوله واقع است.

همسر وی فاخره صبا(متوفی تیر ۱۳۸۶) خواننده اپرا و استاد دانشگاه تهران بود که در فعالیتهای نیکوکارانه همسرش وی را یاری رساند.


منابع

رده‌های صفحه: نیکوکاران اهل ایران | اهالی تفرش | زادگان ۱۲۸۸ | گذشتگان