شهر من تفرش

شهر من تفرش

۱۳۸۶ دی ۱۲, چهارشنبه

میرزا عیسی تفرشی



میرزا عیسی تفرشی معروف به وزیر پسر میرزا موسی وزیر (متوفی 1282 ﻫ . ق.) و شوهر
خواهر میرزا یوسف مستوفیالممالك صدراعظم ناصرالدینشاه بوده، هر چند كه میرزا عیسی پس از فوت پدر خویش نایبالحكومه تهران كه عنوانش (وزارت تهران و پیشكاری حكومت) بود تعیین شده بود لكن در ماه ذیالحجه سال 1283 قمری كه ناصرالدینشاه عازم خراسان شد در غیاب خود كارها را اساساً به میرزا یوسف آشتیانی مستوفیالممالك واگذار نمود و بنا به صوابدید و پیشنهاد وی میرزا عیسی رسماً به سمت ریاست خالصجات و وزارت و پیشكاری كامران میرزا نایب‌السلطنه حاكم تهران كودك دوازده ساله منصوب گردید و از این تاریخ است كه میرزا عیسی معروف به وزیر شده است. در سال 1288 ق. قحطی عمومی سراسر ایران را فرا گرفت و بهای نان كه یك من آن شش تا هفت شاهی بود به یك من یك ریال و بعد به پنج قران رسید و به كلی نایاب شد.

http://www.arianica.com/articleteaser/26041

بيمارستان وزيري

بيمارستان وزيري در خيابان ولي عصر فعلي پايين‌‌تر از سه راه جمهوري در کوچه وزيري واقع و برکتيبه‌ي سر در آن با خطي خوش روي کاشي‌هاي زيبا اين نوشته حک شده است: مريض‌خانه ملتي که حسب‌الوصيه‌ي مرحوم مبرور ميرزا عيسي وزير الحسيني طاب ثراه مرحوم عليين مکان آقاي حاج شيخ‌هادي مجتهد نجم آبادي اعلي‌الله مقامه از ثلث آن مرحوم بنياد فرموده‌اند و ابتدا باز شدن در غره شهر رمضان سنه ۱۳۱۸ قمري.

بنابراين از کتيبه‌ چنين بر مي‌آيد که بيمارستان توسط مرحوم حاج شيخ‌ هادي، از ثلث مرحوم ميرزا عيسي وزير، ساخته شده و در سال ۱۳۱۸ قمري افتتاح گرديده است که در آن وقت شيخ‌هادي مرحوم شده بود.

http://www.pezeshkyemrooz.ir/index.php?module=News&id=cntnt01&action=print&inline=0&cntnt01articleid=429&cntnt01showtemplate=false&cntnt01returnid=17&hl=fa_IR

مسجد و مدرسه عیسی خان وزیر

بنای اصلی این مسجد به طورکامل خراب و در دهه 1350 ، به کمک مردم دوباره ساخته شده است‌. در اطراف حیاط مسجد حجره‌هایی وجود داشت که محل حوزه علمیه ومحل تحصیل بود. این حجره‌ها هم حدود 10 سال پیش خراب شده ‌است‌. در این مسجد کتیبه‌ای موجود است که در سال 1323 ه.ق، توسط سید محمد رضا نوشته شده است‌. این کتیبه شجره نامه میرزا عیسی خان را نشان میدهد که به امام زین‌العابدین‌(ع‌) میرسد. قبر مرحوم میرزا عیسی نیز در این مسجد است که توسط نوادگان وی نگه‌داری میشود. میرزا عیسی وزیر، حاکم تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار ، تفرشی بود. او همان کسی است که به دستور ناصرالدین‌شاه‌، نقشه جدید دارالخلافه تهران را در دوره صدارت میرزا یوسف مستوفی الممالک تنظیم کرد. البته ، در این کار موسیو بوهلر فرانسوی و موسیو کرشیش اتریشی، معلم مدرسه دارالفنون‌، و همچنین مهندس بغایری به او کمک کردند. مشکل گسترش شهر تهران وجود خندق‌ها بود. بنابراین، در نقشه جدید خندق‌ها را از محل سابق جلوتر بردند تا جمعیت رو به افزایش تهران بتوانند خانه خود را داخل محدوده جدید بسازند. میرزا عیسی وزیر بعدها، در خیابان وحدت اسلامی بیمارستان رازی را تأسیس کرد که هنوز برقرار است‌.

http://www.avval.ir/articles/مساجد/مسجد-و-مدرسه-عیسی-خان-وزیر

عکس راست: مسجد و مدرسه عیسی خان وزیر
عکس چپ: بيمارستان وزيري